Gdy po kilku tygodniach uda ci się skończyć wszystkie zadania związane z jakimś projektem lub przyszedł czas oceny okresowej, twój manager wyśle ci zaproszenie na rozmowę. Kiedy zbierzesz swoje wnioski i okaże się, że poczujesz potrzebę poprawienia niektórych warunków, upewnij się, że wiesz, jak dochodzić swoich racji z klasą.
Asertywność, czyli jak mówić szczerze
Rozliczanie się z przełożonym z powierzonych zadań to moment ważny i stresujący. Z jednej strony twój szef powie ci, co myśli o twojej pracy, a z drugiej, to świetna okazja żebyś… zrobił dokładnie to samo. Na pewno masz jakieś refleksje na temat sposobu zarządzania zespołem albo pomysły na usprawnienie niektórych procesów. Jeśli potrzebujesz wsparcia, chcesz dostać dodatkowe informacje, negocjować podwyżkę lub czujesz, że czas zmienić coś w swoim zakresie obowiązków – to właśnie rozmowa feedbackowa jest do tego idealną okazją. Przedstawiając rzeczowe argumenty, pokażesz że wiesz, jak dochodzić swoich racji z klasą, a tak właśnie postępuje osoba asertywna.
Wyrażanie opinii a krytyka
Sztuka asertywności odpowiada na pytanie, „jak egzekwować swoje prawa”, a nie „jak powiedzieć coś niemiłego w miły sposób”. Miej to na uwadze, przygotowując się do ważnej rozmowy podsumowującej czy negocjacji warunków. Powinno ci zależeć na swoich odczuciach i potrzebach, i to właśnie je staraj się komunikować podczas spotkania. Dzięki temu nie urazisz rozmówcy i zwiększysz szanse na pozytywny rezultat. Osoba asertywna – w pracy i w życiu prywatnym – potrafi łączyć wyrażanie własnego zdania z poszanowaniem zdania drugiej strony.
Psychologia. Jak osoba asertywna w pracy przyjmuje feedback?
Tak samo, jak go komunikuje – ze spokojem i nastawieniem na wyciągnięcie konstruktywnych wniosków. Kluczem jest swoboda i niestawianie siebie w pozycji uległości. Mając o sobie adekwatną opinię, będziesz w stanie cieszyć się z pochwały, a krytyka nie sprawi ci przykrości, tylko wytyczy kierunek niezbędny do poprawienia wyniku.
Jeśli na horyzoncie jawi się wizja podsumowania twoich osiągnięć, uznaj to za okazję do sprawdzenia siebie zarówno pod kątem jakości pracy oraz umiejętności komunikowania się w sposób asertywny. Obserwuj reakcję przełożonego na takie podejście i poproś go o podobne względem siebie. Oboje na tym zyskacie, a ty będziesz mieć pewność, że każda kolejna wymiana poglądów będzie procesem szczerym i konstruktywnym.