Oddaj swój głos! Niekoniecznie w wyborach

Jeśli lubisz pracować nad kreatywnymi projektami, posiadasz ładną, interesującą barwę głosu oraz umiesz nim modulować, pomyśl o pracy lektora. Ważną cechą, która powinna charakteryzować dobrego podkładającego głos to też jakieś umiejętności aktorskie, które umożliwią mu wyrażanie emocji w momentach, kiedy jest to pożądane (zazwyczaj wymaga się od lektorów jak największej neutralności, jednak oczywiście tu też zdarzają się wyjątki). Osoba taka powinna też być otwarta.

Kilka ogólnych słów o zawodzie lektora

Lektor to zawód kojarzący się jednoznacznie z osobami podkładającymi głos w filmach. Jednak lektorzy pracują również w branży reklamowej, która tak na marginesie jest dosyć specyficzna. Mimo, że dosyć łatwo zapomnieć o istotnej roli podkładających w reklamie głos osobach, da się zauważyć, że występują oni w zdecydowanej większości z nich. Choć coraz częściej w internecie i telewizji pojawiają się reklamy z napisami. Jednak wiadomo, że nie zdominują one rynku. Reklamy z tradycyjnym podkładanym głosem muszą powstawać, ponieważ jakąś część marketingu stanowią też reklamy głosowo-filmowe umieszczane na specjalnych przeznaczonych do tego tablicach zastępujących tradycyjne bilbordy. Jest to z pewnością jeden z najbardziej irytujących klientów sposobów lokowania swoje usługi lub produktu (zarzucanie nas tonami informacji z każdej strony jest uciążliwe, więc chodząc na spacery w swoim wolnym czasie wolelibyśmy nie słyszeć pięćdziesiąty raz o nowej recepturze płatków śniadaniowych, kremie na żylaki, który działa teraz lepiej niż cokolwiek innego na świecie). Jednak nie da się zaprzeczyć, że taka agresywna strategia bywa bardziej skuteczna niż subtelne tworzące w świadomości społecznej dobry wizerunek jakiegoś przedsiębiorstwa. Nic dziwnego z resztą, przecież to działania polegające na wpływaniu na ludzką podświadomość.

Jak zacząć? Gdzie próbować swoich sił?

Skoro ustaliliśmy, że oprócz przemysłu filmowego, środowiskiem pracy lektora może też być reklama. To warto przekazać też informacje, jak rozpocząć stawianie pierwszych kroków w jednej z tych dziedzin. Na pewno zaradne osoby poradzą sobie z poszukiwaniem kastingów i prowadzonych przez różne firmy poszukiwań na własną rękę. Ale oczywiście nie każdy dysponuje dużą ilością czasu, porusza się w internecie jak ryba w wodzie albo po prostu ma do tego rękę. Wiele osób po prostu ceni też sobie większą wygodę i decyduje się na korzystanie z specjalnie przeznaczonej o tego instytucji. która nazywa się bank głosów. Używanie banków głosów sprawia, że to pracodawca zdecyduje, czy twój głos jest, tym czego potrzebuje w swojej produkcji i w razie chęci współpracy sam się z tobą w jakiś sposób skontaktuje. Tak więc wszystko zależy od ciebie i tego, na czym ci zależy najbardziej- dala jednych z pewnością lepiej sprawdzą się rozwiązania wymagające większego zaangażowania, ale przyspieszą proces poszukiwań, natomiast inni nie potrzebują się spieszyć z szukaniem nowego, zawodowego wyzwania.