Zakładanie własnej marki to nie lada wyzwanie i mnóstwo nerwów. Warto więc ułatwić je nieco. Świetnym sposobem na zmniejszenie stresów i ryzyka przy zakładaniu działalności gospodarczej jest wykorzystanie biznesu franczyzowego. Franczyza cieszy się coraz większą popularnością, a współpracy tego typu z roku na rok pojawia się coraz więcej.
Franczyza to ścisła współpraca między podmiotami gospodarczymi, które pozostaną niezależne od siebie pod względem prawnym i finansowym. Przebiega na mocy zawartej między podmiotami umowy, w której franczyzodawca udziela licencji w zamian za ustalone wynagrodzenie, a franczyzobiorca wykorzystuje jego znak towarowy i sprawdzone know-how.
Po podpisaniu umowy franczyzowej franczyzobiorca otrzymuje w pakiecie wszystko, czego potrzebuje do prowadzenia własnego biznesu. Sam jednak musi pokrywać koszty biznesu, takie jak na przykład wynajem lokalu czy pensje pracowników. Biznesy franczyzowe łączy jedna ważna cecha – działanie w nich jest proste, a przy tym daje wiele możliwości rozwoju i zarobku.
Butik franczyza to świetny sposób na własny biznes. Marka franczyzowa jest już znana i ceniona, co przyciąga klientów i zapewnia ich napływ przez cały czas funkcjonowania sklepu. Społeczeństwo lubi bowiem to, co już sprawdzone. Znając markę i jej produkty, chętnie skorzysta z nich niż z całkiem nowej oferty tak zwanej firmy “no name”. Ponadto na korzyść butiku franczyzowego przemawia też fakt, że znana marka często reklamuje się w różnych kanałach, co jednocześnie powoduje spływ klientów do sklepu w danej lokalizacji.
Otwarcie franczyzy nie jest problematyczne. Wymaga jednak nieco czasu. Wstępnie należy zorientować się w rynku franczyz, porównać ze sobą i skontaktować się z najbardziej korzystnymi we współpracy. Wybrany franczyzodawca ustala następnie to, czy przedsiębiorca ma jakąkolwiek szansę na powodzenie swojego biznesu. Wskazuje na to lokalizacja upatrzonego przez niego lokalu, potencjał danej miejscowości i rynku.
Każda marka franczyzowa ma swoje wymagania co do franczyzobiorców. Jeśli zostaną one spełnione, najczęściej organizowane jest specjalnie szkolenie i po jego przejściu podpisywana jest umowa franczyzowa wiążąca przedsiębiorców pod określonymi w niej względami.